Home » Harjoittelu » Taiji Yang Sheng Zhang, 太极养生杖, Taiji-keppi terveys Qigong sarja alkoi 9.11.2013

Taiji Yang Sheng Zhang, 太极养生杖, Taiji-keppi terveys Qigong sarja alkoi 9.11.2013

太极养生 Tàijí yǎngshēng zhàng, eli :

太极, Tàijí, Yin Yang teorian mukainen prinsiippi, joka jakaa Wuji:n yiniksi ja yangiksi. Sama kuin Taijiquanin taiji. Äärimmäinen polariteetti, jännite, jne.

养生, yǎngshēng,  terveyden ylläpito, itse terveydestään huolehtiminen.

杖, zhàng, keppi.

Liikesarjan nimi on käännettynä: ”Taiji terveyden ylläpito keppi-liikesarja”.

Sarja on Chinese Health Qigong Associationin laatima. Sen kehitystiimin johtajana on ollut professori Wang Yulin, Tsinghuan yliopistosta Pekingistä.  Kehitystiimissä on ollut mukana asiantuntijoita mm. qigongista, länsimaisesta urheilusta sekä länsimaisesta ja kiinalaisesta perinteisestä lääketieteestä. Liikesarja perustuu qigong-harjoitusperinteeseen sekä vanhoihin dokumentteihin, mm. Ma Wang Dui:sta löydettyihin.

Sarjalle tyypillisiä piirteitä on kepin käyttäminen apuna mielen, qi:n, kehon ja hengityksen yhteensaattamiseksi. Muita ovat:

-pyöreät liikeradat
-vyötärön toimiminen liikkeiden keskipisteenä, kierto, taivutus.
-akupunktiopisteiden ja meridiaanien stimulointi
-yin-yang-tasapaino liikkeissä, hengityksessä ja qi:n kierrossa.
-fyysisellä puolella nivelten, erityisesti yläraajojen ja hartioiden liikkuvuuden parantaminen.

Tavoitteena, kuten muissakin Terveys Qigong-sarjoissa, on kokonaisvaltaisen terveyden ylläpito ja parantaminen, joka tapahtuu mieltä, kehoa, qi:tä ja hengitystä yhtenä kokonaisuutena harjoittamalla.

Mielen tulee olla keskittynyt mutta rento. Jos keskittymistä ei ole ollenkaan, mieli on hajanainen ja myös qi on hajanainen. Jos taas keskittyy liikaa, keho jännittyy ja qi:n kierto estyy. Qi:n kierron kannalta myös kehon rentouttaminen on avainasemassa. Kaikki nämä; mieli-keho-qi-hengitys-liikkeet, ovat yhteydessä toisiinsa ja vaikuttavat toisiinsa.

Kiinalaissa perinteisessä lääketieteessä on jo vuosituhansia tiedetty sama mihin myös länsimainen lääketiede on päätynyt, että mielentilat vaikuttavat kehoon, hormonitoimintaan ja sisäelimiin. Esim. jos on jatkuvasti jännittynyt, ahdistunut tai masentunut, on sillä haitallisia vaikutuksia sisäeritystoimintaan, ruoansulatukseen, verenpaineeseen jne. Pitkään jatkuvana tälläinen voi aiheuttaa fyysisen sairastumisen. Sen takia qigongia harjoitellessa tulisikin mielen olla tyyni ja iloinen. Hymyily rentouttaa mieltä ja hermostoa.

Sarja on myös esteettisesti miellyttävä.

Itse liikesarja on väline näiden asioiden harjoittamiseen, ei itseisarvo sinänsä.

Kurssin tavoitteena on sarjan oppiminen, jonka jälkeen voi alkaa harjoitteluvaihe, jossa em. asioita harjoitetaan. Harjoittelu voi tapahtua tunneilla tai itsekseen.

Kurssile pääsee vielä hyvin mukaan!

Oheisella videolla liikesarja prof. Wang Yulin:in johdolla!

Comments are closed.