Home » Mini-Remo » OTS Maskotti – Mini-Remon tarinaa osa 1 Matka Kiinasta Suomeen

OTS Maskotti – Mini-Remon tarinaa osa 1 Matka Kiinasta Suomeen

panda 1

Kuva 1 Kakussa hellyttävä pandanpoikanen emonsa reppuselässä

Tämä tarina alkaa 2014 itsenäisyyspäivän pikkujouluista, joita vietimme ZF leiri viikonloppuna. Piia oli tehnyt unohtumattoman jälkiruan, jota nautiskelimme erinomaisen illallisen päätteeksi. Muistan ehkä jotain muutakin leiristä ja harjoituksista, mutta ei niistä enää enempää :-).

Seuraavaksi panda aihetta sivusimme seuran kevään 2015 vuosikokouksen jälkeen syödyllä lounaalla, jossa tuli puheeksi minun Kiinan matka toukokuussa. Suunnitelmat vierailla Chengu:n pandapuistossa aiheutti  hauskaa keskustelua, minkä päätteeksi Joni totesi: ”…ja Marita pistää pandan reppuun.”

Myöhemmin Kiinan matkan lähestyessä mietiskelin miten voisin matkatuliaisen muodossa kiittää erinomaisia opettajiani ja mukavia treenikamuja jollain pienellä Kiinan tuliaisella. Toiveissa ja ajatuksissa oli mm. kännykkäkorua, viuhkaa, teetä, solmiota yms. tylsää. Lopulta muistin edellä mainitut tapahtumat, enkä voinut vastustaa kiusausta toteuttaa Jonin toive : laitan pandan reppuun ja tuon Suomeen. Kiitokset ja kunnia tästä ideasta, tuoda Kiinan tuliaisena OTS:lle maskotti, kuuluvat siis Piialle ja Jonille ! Minähän en yhtään ymmärrä tämmösten päälle, minä vaan teen mitä pyydetään :).  Jotkut sanoisivat sitä myös yllyttämiseksi, mutta en minä :).  Kiva toteuttaa tämmöisiä pieniä toiveita jättipotti voittoa odotellessa.  Sitten kun voitamme sen jättipotin, voimme toteuttaa ne suuremmat haaveet siitä Wudang vuoren ostosta.

Niinpä 17.5. 2015 vierailimme Chengdu:n pandapuistossa siskoni Hilkan ja Judyn kanssa. Kuten Joni ennusti kuvia tuli otettua tosi paljon yhden videonpätkän lisäksi. Muutama kuvista onnistuikin. Seuraava ei ole paras otos, mutta juuri tämä otus on Mini-Remon esikuva. Se osasi niin hyvin nautiskella saamastaan vitamiiniherkkukakusta, eikä yhtään ujostellut kuvaavaa yleisöä. Se ei kääntänyt selkäänsä kuvaajille niin kuin moni muu jättipanda. Tässä on filmitähden ainesta parhaimmillaan.

panda 2

Kuva 2 Mini-Remon esikuva nautiskelemassa vitamiineja.

Sopivan kokoista pikku pandaa etsiskelimme useampana päivänä useammasta paikasta kaupungeissa ja panda puistossa. Vihdoinkin illan päätteeksi löysimme Sen Oikean. Ja seuraava osa tekstiä onkin Mini-Remon itsensä kertomaa:

panda 3

Kuva 4 Mini-Remo rentouttaa Maritaa pitkän päivän jälkeen

Minä huomasin kun pari länsimaalaista ihmistä kävi jo 16.5. hiplaamassa eri hyllyillä olevia pehmo kamuja ja he osoittelivat minuakin. Mutta ei ne taaskaan minua todella huomanneet, todella tylsää. Aloin jo vähän huutaa, koska ne ei koskaan ikinä tajua yhtään mitään. Onneksi se yks taisi kuulla jotain, koska seuraavana päivänä näin niiden palaavan. Ja silloinen emäntäkin oli aika innoissaan. Hän neuvotteli jotain heidän kanssaan jotku paperit kädessä ja tyytyväisenä jotain kirjoittaen. Minä pääsin kunnolla sen syliinkin, se tyyppi halasi minua ja tein pari volttia onnesta. Mutta silti ne taas lähti pois :(. Voi surku ajattelin, melkein tuli itku. Mutta ei voinut olla totta, ne tulivat myöhemmin taas takaisin ja minä pääsin mukaan :).  Kummia jotku tyypit kun ne ei osaa päättää heti? Pääsin hienoon hotelliin ja ensimmäiseksi lepäämään ton tyypin kaa. Eikä ollut edes esittäytynyt vielä?

panda 4

Kuva 5 Mini-Remo matkavarusteissa valmistautuen Emei Shan vuoren valloitukseen

Ei se oikeasti ollut kuitenkaan väsnyt, onneksi. Se alkoi leikkimään mun kaa. Se antoi mulle pari pulloa hyvää juotavaa, ja sain vähän asusteita päälleni. Se tyyppi teki mulle myös tosi hienon kantorepun huivistaan. Sain kiikkua siinä aina kun halusin. Minä sain taas tehdä voltteja sen kaa. Pää meinas mennä vähän sekaisin, koska olin joutunut istumaan niiiiin kauan kaupalla. Sitten kun ne sammutti valot, mun piti olla ihan hiljaa, aika tylsää porukkaa.

18.5. Lähdimme porukalla pikku-panda mukanamme bussilla Emei kaupunkia kohden. Seuraavassa pikku-pandan itsensä kertomaa:

Wau, miten ihana oli lähteä matkaan heti aamusta. Matkan varrella näin paljon iloisia hymyileviä ihmisiä. Oli tosi kiva nähdä niin paljon aurinkoista porukkaa, vihdoinkin kaikki huomaavat minut. Perillä pääsin mielenkiintoiseen kerrostalo kotiin, jossa oli 2 kerrosta ja hieno kattoterassi. Minut jätettiin tähän kotiin yksin touhuamaan ja vartioimaan kaikkien tavaroita sillä välin kun ’aikuiset’ kävi tarkistamassa lähiseudun temppeleitä. Tuo Maritaksi esittäytynyt tyyppi syyttää minua siitä kun sen tavarat oli yht äkkiä aivan levällään pitkin huonetta. Siis mitä muuta muka oisin voinut tehdä aivan yksin kotona. Just niin, en ehtinyt siivota, koska ne tuli niin hiljaa takas ja hädin tuskin ehin katolta paikalleni.

panda 5

Kuva 5 Mini-Remo ja Marita bussin takapenkillä

19.5. Oli suuri päivä pikku pandalle, koska oli nimenanto päivä Emei Shan vuorella. Matkalle lähdimme pienessä bussissa, jossa pääsin Mini-Remon kanssa takapenkille. Oli hämmästyttävän hienoa nähdä kuinka kaikki olivat taaskin niin ystävällisen iloisia. Tänne me voitais tulla vaikka koko viikoksi, pyöräilemään pitkin vuoristopolkuja ja teitä.

Takapenkillä pääsimme kuvaamaan, vilkuttamaan ohimenijoille yms. pikkukivaa. Mini-Remon mielestä fiilis oli kuin vuoristoradalla, ihan oikeasti. Jännitystä lisäsi bussin taka-akselin laakereista tiukoissa mutkissa kuuluvat äänet, mutta suljimme korvamme niiltä.

Tosi upeita maisemia koko matkan varrella. Super positiivista energiaa ilmassa.

Bussin pysähdyttyä ylä parkkiin, jatkoimme matkaa jalan portaita kiiveten noin 1.5 km. Koska portaiden kiipeily oli meistä niin hauskaa, teimme se kahteen kertaan ennen kuin menimme cable-car:lla ihan ylös asti :). Alla olevan kuvan mukainen maisema oli molemmilla kerroilla erilainen pilvien muuttuvasta tiheydestä ja korkeudesta johtuen. Ei tarvinnut enää ihmetellä mistä ne ideat kiinalaisiin vanhoihin maalauksiin ja piirustuksiin ovat peräisin. Upeat maisemat tekivät sanattomiksi ja melkein salpasivat hengityksen. Niin epätodellista hetkittäin !

panda 6

Kuva 6 Mini-Remon kiipeilymatkaa huipulle siivitti upeat maisemat

panda 7

Kuva 7 Mini-Remon ensimmäinen visiitti kohde Emei Shan huipulla.

Cable-Car matkan jälkeen kiipesimme vielä lisää  portaita ennen kuin huipulla oleva hieno kultainen temppeli oli nähtävissä. Se oli välillä pilvessä ja välillä vähemmän pilvessä sekä muutaman hetken myös auringonpaisteessa. Mini-Remo halusi  ensimmäiseksi temppeliin viilentymään ja tasoittelemaan tunnelmia. Tervehdimme temppelin kaikkia jumalkuvia kaksin ja pyysin lupaa pikku pandan nimeämiseen tällä kauniilla hienolla huipulla. Lupa annettiin :). Muistin kiittää! Pikku -panda sai samalla super-qi voimalatauksen, jonka ylivuoto kanavana toimi minun silmät.

Voimakkaan qi-latauksen jälkeen etsimme huipulta rauhallisen treenipaikan. Reenipaikkaa etsiessä saimme kokea filmi-tähtien tunnelmaa huipulla. Hauskat teinit ja vähän vanhemmatkin rohkaistuivat pyytämään yhteiskuvia oikein roppakaupalla. Ilmeisesti qi-henki loisti sitten pikku pandassa erityisen kirkkaana. Rauhallisen paikan löydettyämme tein omalla tavallani kaikki omalla tavalla osaamani taigi&qigong sarjat saaden oikein mukavan tyynen mielen. Apinankarkotinbambukeppi toimi sekä miekkana, että keppinä keppi qigong:ssa. Tuntui erilaiselta tehdä siellä! Taivas heitti hiukan vettä viuhka-sarjan aikana, mutta hyvästä syystä se ei haitannut ollenkaan.

panda 8

Kuva 8 Mini- Remo hiukan pelkäsi noin jyrkkää rotkoa Emei Shan huipulla

Reenien jälkeen olikin aika valmistaa eli sytyttää suitsukkeet lyhyttä nimenanto seremoniaa varten. Tosi haasteellinen tehtävä noin huipulla. Kynttilät hädin tuskin pitivät tulta ja liekit viuhtoivat kiivaasti puolelta toiselle.

panda 9

Kuva 9 Suitsukkeen sytyttämistä tuulisella Emei vuoren huipulla

panda 10

Kuva 10 Mini-Remon kaste

Helpotus oli suuri ja hetki iloinen kun Mini-Remo sai nimensä ’virallisesti’. Hyvin lyhyesti ja suurempia savuttamatta:”.. nimesi olkoon Mini-Remo.”.

Nimensä saatuaan Mini-remo alkoi heti hiukan osoittaa omaa tahtoaan. Oli aivan pakko istua allaolevan kuvan mukaisen elefantin selkään :). Joten opetimme Hilkan kanssa hänelle leikkien suomalaisen lasten laulun: ”Yksi pieni elefantti marssi näin, aurinkoista tietä eteenpäin. Kun matka oli pitkä niin, pyysivät he mukaan yhden toverin…”. Tämä ratsastaminen yhdellä elefantilla laulun aikana kruunasi tän leikin. Happy, happy :).

panda 11

Kuva 11 Yksi pieni elefantti marssi näin, aurinkoista tietä eteenpäin..

Matkalla alas Emei Shan vuorelta ehdimme Mini-Remon kanssa ajatella ja olla pettyneitä, koska emme olleet nähneet yhtään apinaa. Kiinan kielen opettajani oli varoitellut näistä kameroihin ja laukkuihin takertuvista apinoista. Lisäksi Judy oli opastanut meitä ostamaan pelottavat bambukepit suojaksemme vuorelle. Ne olivat muutenkin käteviä portaikossa.

panda 12

Kuva 12 Kiusattu apina sai banaanin palkaksi ja häipyi salamana rotkoon piiloon.

Kuin vastauksena ajatteluumme pääsimme näkemään yhden pienen apinalauman. Niitä ei olisi saanut syöttää, mutta Mini-Remo komensi tuon apinaa kiusaavan munkin palkitsemaan apinan. Munkki näet leikki viitallaan häränkesyttäjää aikansa kuluksi tai turistien viihdyttämiseksi, ilmeisesti, ken tietää ? Tämä apina kun oli niitä kilttejä. Apinakujan viimeisenä oli se koettelemuspätkä. Näimme parin apinan olevan oikeasti kiinni turistien laukuissa.  Siinä vaiheessa huomasin, että minä ja Hilkka olimme menettäneet apinakepit Judy:lle, joka onnellisena jo odotteli meitä turvallisessa paikassa kujan takana. Jouduimme siis ohittamaan innokkaat (aka nälkäiset )apinat ilman keppejä, kun Judy taasen oli mennyt sen läpi 3 kepin voimalla.

Mini-Remon qi-voima suojasi meitä ja antoi meille pikkusen vauhtia viimeisille metrille, joten apinat eivät ehtineet meidän laukkuihin kiinni.  Pääsimme turvallisesti majapaikkaan ilman mitään kolhuja missään vaiheessa. Paluumatka oli myös hienoa vuoristorata ajelua upeissa maisemissa paremmalla bussilla.

Majapaikkaan päästyäni huomasin minkälaiset tepposet korkea ohut ilmanala oli tehnyt nahkalleni. Aurinkolasit yhdessä auringon kanssa teki minun kasvoista Mini-Remon negaation. Minulla oli valkoiset silmän ympärykset ja Mini-remolla mustat :-). Kamala järkytys toki ensin, koska nahkaa alkoi myös poltella. Myöhempinä reissun aamuina tein kuitenkin jotain, jota en ole koskaan ennen aamupeiliin katsoessa tehnyt, nauroin ääneen omalle kuvajaiselleni :-). Pandanegaatio naamassa todisti, että me todella oltiin kamuja ja tää oli tarkoitettu meille :).

panda 13

Kuva 13 Mini-Remo piiloutui välillä aurinkolasien taa

20.5. palasimme bussilla takaisin Chengdu:hun. Vastaantulevien ihmisten auringonpaiste oli välillä niin häikäisevää, että Mini-remo halusi välillä suojata silmiään minun aurinkolaseilla.

22.5. Chengdu:sta Mini-Remo pääsi vielä käymään Shehong nimiseen ’pikkukylään’, jossa on noin 120 000 asukasta tällä hetkellä. Matka taittui mukavasti autolla, jonka olivat järjestäneet Judyn ystävän vanhemmat, jotka toimivat emäntinä/isäntinä ja oppaina Shehong:ssa.

23.5. Mini-Remon levätessä kauniissa kodissa, aikuiset kävivät muutamia turistikierroksia, mm appelsiini farmilla. Mini-Remo sai sieltä tuliaisiksi ison kassillisen appelsiineja, koska menin kiltisti kuvattavaksi farmin hallilla paikallisten emäntien kanssa. Pari isoa komiaa vadillista appelsiineja molemmin puolin olevilla emännillä, mikäs siinä oli ollessa. Onneksi en osannut kiinan kieltä riittävästi ymmärtääkseni mitä tapahtui tai mihin meidän länsimaalaisten otusten kuvat meni.

24-26.5. lähdimme bussilla takaisin Chongqingiin. Mini-Remo sai siellä toipua rauhassa Minhang hotellilla jänskästä bussimatkasta ja valmistautua tulevaan lentomatkaan.  Matka Suomeen ja Ouluun oli Mini-Remon ansiosta täynnään ystävällisiä ihania hymyileviä ihmisiä. Mini-Remo levitti positiivista qi-energiaansa aivan huoletta :), mutta saimme kyllä roppakaupalla takaisin positiivista energiaa heiltä kaikilta.

panda 14

Kuva 14 Emmi saattelemassa Mini-Remoa hiukan surullisena kun kamu lähtee tutustumis kierrokselle.

Myöskin Mini-Remon ansiosta  pääsimme Ouluun ilman mitään kommelluksia. Emmi-koiramme olisi ottanut pikku pandan avosylin haltuunsa noutaja tyyliin, mutta Mini-Remo vähän säikähti sen suurta suuta ja isoja hampaita. Niistä tuli kuitenkin reilun viikon aikana niin hyvät kamut, että tämä Emmi-kultsu halusi välttämättä tulla saattamaan Mini-Remoa 6.6. OTS:än taiji-piknikkiin. Tarina ei kerro minkälaista yhteydenpitoa ne ovat sopineet keskenään. Mini-Remo halusi tietenkin ensimmäisenä lähteä tutustumaan Aksu/Aki perheeseen. Jatkoa odotellen…

Marita&Emmi kiittää Mini-Remoa :).

Seuraavassa alustava ehdotus OTS maskotin ’käyttö-ohjeiksi’, lisää ohjeita saa lisätä kommenteilla:

1)Mini-Remo haluaa vierailla kaikkien kotona tuomassa positiivista Emei-vuoren energia, mutta myös saamassa jokaiselta heidän qi-energiaa. Vaihto- eli muuttopäivä päivä olisi esimerkiksi lauantain reenit ? Laitan mukaan reissuvihkon, jonka löysin yhdestä sekatavarakaupasta Chongqing:stä, ei mikään erityishieno, mutta kelpaa sille kuulemma :). Kirjoitan siihen tän eka matkan tapahtumat ennen luovutusta. Reissuvihkoon kirjoitetaan reissut ja jotain muistoja terveisiä yms.  Mini-Remo on hyvä pitämään salaisuuksia, sille voi purkaa kaikenlaisia murheita, joita ei halua muille jakaa, mutta myös suuria iloja. Mini-Remo tykkää halauksista, joilla se antaa sopivia energialatauksia.

2)Mini-Remo tarvitsee varusteita. Toivomme, että sille kertyy jotain vierailujen aikana. Esimerkiksi vaikka sillä on lämmin turkki, niin se ei varmaan täysin tarkene meidän -30 asteisessa talvessa ilman töppösiä ja vanttuita yms. Meillä on käsityötaitoisia ihmisiä, jotka voipi tehhä jämälangoista tai jämäkankaista tms. tehä mitä nyt viikon aikana ehtii. Tai antaa jotain vanhaa, aurinkolasia, työkalua, amulettia tai muuta onnen kantamoista. Tai sitten voipi vain kirjoittaa reissuvihkoon runon tai jonku muun elämänviisauden.  Ihan mikä vaan on kunkin mielessä sillä vierailuviikolla.

3)Mini-Remo mukaan kaikkialle. Seuran porukan lähtiessä kesäleirille Mini-Remo haluaa tietenkin mukaan. Lisäksi opettajien lähtiessä koulutusleirille, Mini-Remo haluaa valvoa, että opet on kunnolla reeneissä mukana. Ja ilman muuta Mini-Remo halua mukaan kaikkiin paikallisiin tapahtumiin, joissa seura on mukana. Muistakaa päivittää reissuvihkoon kaikki tapahtumat !!!

4)Mini-Remon energiaa vastaanottaessa kannattaa olla varovainen, koska se sai siellä huipulla niin suuren latauksen super-qi-energiaa, joten voipi olla että energilataus tuntuu oikeasti, teilläkin :).

t: Marita ja Mini-Remo

3 Responses so far.

1. Jenni sanoo:

Mahtavaa, Marita ja Mini-Remo! Oli hauska päästä käymään Kiinassa teidän mukana tarinan muodossa. Toivotimme Mini-Remon sydämellisesti seuraamme!

• Marita sanoo:

Kiitos Jenni,
      Meillä oli erinomaisen hauskaa sekä reissussa että tätä kirjoittaessa.
      Joten hienoa jos positiivista energiaa välittyy muillekin 🙂

2. Maija-Liisa sanoo:

Kiitos Marita, kun jaoit kanssamme matkakokemuksiasi ja Mini-Remon mietteita. Tuomasi Qi on tervetullutta voimaa ja iloa !!!